SXSW2021 op Clubhouse

Door Lara Ankersmit

Gisterenavond startte SXSW met een 1ste live event, via Clubhouse. Het werd aangekondigd als: ‘’wat kun je allemaal verwachten van de SXSW online editie’’ in gesprek met een aantal SXSW programma directors. Zeg maar de ‘welcome at SXSW’ sessie.

Het bleek meer een introductie van Clubhouse en een tips&tricks sessie voor Clubhouse. SXSW gaat de komende week ook een aantal rooms hosten.

Een aantal tips&tricks:

Microfoon aan/uit betekent ‘’knikken, yeah, applaus’’. Ik had het al een paar keer langs zien komen in eerdere rooms en dacht dat het een netwerk hickup was. Maar dat is dus een bewuste actie van de moderator.

Je kunt mensen die jou volgen direct naar een room pingen. Of je kunt de link naar de desbetreffende room delen. Beiden via de +.

Je kunt je handle in Clubhouse aanpassen naar een generieke naam. Dit kan je helpen om beter vindbaar te zijn in de Clubhouse app. Ook het toevoegen van emoji helpt je in het beter vindbaar zijn of andere mensen en clubs te vinden. Ik ben nu @digitalnews. Voeg mij toe als je mij ziet  en ping mij als je in een interessante room zit.

De 1ste 3 regels van je profiel zijn zichtbaar, dus hoe duidelijker die zijn, hoe beter het is.

Omdat je -zeker als moderator- tijdens je sessie niet zo makkelijk kunt gaan chatten met de deelnemers is het handig om je Twitter, Instagram etc. toe te voegen aan je profiel.

Als moderator heb je veel macht: je kunt mensen muten en zelfs uit de room verwijderen. Let dus op wie je moderator maakt, als je vragen uit de room wil behandelen.

Als je een stemming doet in je room, kun je mensen laten stemmen door hun profielfoto tijdelijk te laten veranderen in dat waar ze voor stemmen. Ongetwijfeld zullen daar nog andere creatieve opties voor ontstaan.


Als je nog meer tips&tricks weet, laat het a.j.b. weten in de comments.

Lara

Comments

Ja, ik had die applaus hack ook pas uitgelegd gekregen, wel mooi dat gebruikers meteen functionaliteit gaan toevoegen. Zo hoorde ik ook iemand die zei dat je je profielfoto makkelijk kan aanpassen en dat mensen dat in quizvorm gebruiken (rood = ja, groen = nee).

Add a comment