Kijk ook naar de kansen van creatieve 'deepfake' technologie

Door Vincent Luyendijk

Na het boeiende verhaal van Amy Webb besloot ik nog een sessie terug te kijken uit het middagdeel. Dat werd Creative Machines: AI & The Future of Design and Media. 

Een mooie compacte en prikkelende presentatie (21 minuten) van Ian Beacraft over de creatieve mogelijkheden van synthetic media en computational design. Er is natuurlijk veel te doen over de negatieve effecten van deepfakes, daar moeten we vanzelfsprekend ook scherp op blijven en ons tegen leren te wapenen. 

Maar de spreker laat ons daartegenover vooral ook zien waar de technologie ons kan brengen en hoe we dit kunnen inzetten voor het verder aanjagen van creativiteit. En ondanks mijn argwaan rondom het topic moet ik zeggen dat ik er ook flink energie van krijg. Met toegankelijke tools ontstaat een zee aan mogelijkheden voor de wereld van film, muziek en media. Maar mooier nog, het is niet lastig me voor te stellen wat de mogelijkheden zijn in bijvoorbeeld het onderwijs. 

Een explosie aan tools
Door de razendsnelle ontwikkeling van technologie (hallo AI) komt het speelgoed van Hollywood in handen van iedereen. Prima om daar de komende tijd eens mee te gaan klooien. Beacraft noemt de voorbeelden van Womp 3D for all (beta) en MetaHuman Creator (van de makers van Fortnite). Amy Webb gaf overigens nog het voorbeeld van Synthesia (een tool om tekst om te zetten in video met een menselijke avatar als presentator).

Sessie Creative Machines: AI & The Future of Design and Media terug te zien via: 
https://online.sxsw.com/event/sxsw-online/planning/UGxhbm5pbmdfMzM1NTM0

Comments

Ik heb al meerder programma's met Synthesia gemaakt ;-) Echt heel goed en bijna echt. De enige momenten waarop je merkt dat het niet echt is, is als duidelijk is dat de AI de tekst niet echt snapt. Dat merk je in toon en klemtoon.
Neem aan dat jij vrijdagmiddag volledig gedeepfaked aanwezig bent.

Add a comment