Hoe diversiteit in alle vormen een uitdaging en kans blijft.

Door Mark de Kock:

"If your goal is to run the marathon, you have to go to the gym right now." 

Het is een quote die resoneerde bij me. Maar dat gevoel kwam niet na 5 minuten in dit panel maar later. De titel was “Secrets To Inclusivity: Work With The Messy Middle”. En ik voelde dat ik als middelbaar, witte, westerse man met een redelijke niveau van onderwijs geen enkele weet heb wat er allemaal komt kijken bij dit thema. Dan moet je besluiten om OF weg te kijken OF met aandacht luisteren. Dat laatste gebeurde. 

En toch kijk ik al minutenlang naar een leeg “vel” om een verslag te schrijven van deze sessie.

Niet omdat het gesprek niet relevant was. Of omdat de energie van het  panel achter bleef. Al waren delen minder relevant en was ik het zelfs oneens met sommige punten… Daar ging het uiteindelijk niet om. Het ging om de zichtbaarheid van de discussie. De concrete ervaringen EN suggesties voor verandering. Maar ook de steun en tips die Danie, Shameka, Ash en Anita meegaven.   

Concrete tips zoals:

  • Bepaal Diversiteits metrics in je bedrijfs performance goals
  • Zorg voor veilige gebieden waar medewerkers met elkaar ervaringen en kennis uit kunnen wisselen
  • Normaliseer gesprekken over wat een medewerker verdient over de assen van rollen, man/vrouw, gekleurd of niet
  • Evalueer of jouw medewerkers allemaal op dezelfde manier worden beoordeeld, betaald en zelfs gecoacht om goed te presteren. Kun je daarin de “diversiteit” meenemen?

Ik ga het hierbij laten maar raad wel aan om het gesprek te bekijken. 

Al is het alleen al om meer begrip te krijgen en een beter perspectief dan je eigen veilige bubbel…