Het icoon Willie Nelson

Door Gerard Dielessen

Sinds het begin van de coronacrisis (16 maart 2020) schrijf ik iedere dag een update aan de medewerkers van NOC*NSF. Dus nu al ruim een jaar. Ik vertel mijn medewerkers wat ik doe, denk, wat mij bezighoudt, wat ik samen wil bereiken in deze nog steeds ongekende periode. Deze week vermeng ik de dagelijkse actualiteit, zoals de verkiezingen, met mijn online SxSW ervaringen. Daarom deel ik hieronder update nummero 211 met jullie in dit prachtige openbare South by Southwest notitieblok. 

Update 211

Donderdag 18 maart ’21

Willie Nelson (87) #SxSW

Tranen in mijn ogen. Dat overkwam mij na het zien van het werkelijk fantastische interview van Andy Langer met de levende pop legende Willie Nelson tijdens het SxSW festival gisterenavond. Zoveel levenswijsheden achter elkaar tijdens dit keynote interview heb ik zelden eerder meegemaakt.

Eigenlijk zou ik dit stukje moeten beginnen met de uitslag van de Tweede Kamer verkiezingen. En de mogelijke consequenties voor onze mooie sportsector. Dat doe ik even niet. Verderop wellicht.

Terug naar #tearsinmyeyes. Willie Nelson dus. Wat een pracht van een vraaggesprek gisteravond tijdens South by Southwest. Authentiek, eerlijk en zo leerzaam. Dus alle reden om daar eerst bij stil te staan. Nelson is inmiddels bijna 88 jaar oud. Opgegroeid en opgevoed door zijn grootouders in het plaatsje Abbott, Texas. Vader overleden, moeder weggelopen. Eigenlijk zou hij al een keynote verzorgen in 1992, maar toen kwam hij vanwege een optreden te laat voor het belangwekkende optreden bij South by Southwest. Hij verzorgde bijna dertig jaar geleden nog wel een zinderend muzikaal optreden.

Willie Nelson. Een icoon. Een levende legende. De ideale grootvader. Een held. Baas. Op de een of andere manier zag ik zeer uit naar het optreden van deze tot verbeelding sprekende artiest. Ik herinner mij de superband The Highwaymen waar hij in de jaren tachtig van de vorige eeuw samen met Kris Kristofferson, Waylon Jennings en Johnny Cash deel van uit maakte. Een geëngageerde muzikant die zich een leven lang heeft ingezet als activist voor het milieu en gelijke rechten. Ook een filmacteur. Zo had hij een rol in Wagt he Dog van regisseur Robert de Niro met Dustin Hofmann in de hoofrol.

Als muzikant, acteur en auteur heeft hij alle denkbare prijzen verdiend. Bijna 88 jaar nu. Subliem geïnterviewd door Andy Langer van Austin City Limits Radio. Nadat hij had uitgelegd dat het voorbije coronajaar ook voor hem bepaald niet gemakkelijk is geweest, deelde hij zijn levenservaringen waar ik om wat voor een reden dan ook zeer door geëmotioneerd raakte.

Ik zet een paar inspirerende uitspraken van deze oude baas, die in tijden van corona iedere dag zijn lichamelijke oefeningen doet, onder elkaar, in het Engels omdat zijn uitspraken nauwelijks zijn te vertalen en aan kracht inboeten als ik toch een poging waag:

-       Forgive, forget and move on;

-       Energy exchange keeps me going;

-       Think positive;

-       Energy follows thought;

-       Service to others is the rent you pay for your room on earth;

-       Take my advice and do what you want;

-       My advice for a life long friendship: only one friend is worth a million dollars;

-       Framily;

-       You’re as old as you feel;

-       Whatever you need to do to challenge yourself, do it;

-       Music will move you;

-       Everything that will move you: do it!

Een indrukwekkend interview en getuige de opmerkingen in de chat was ik niet de enige die het zo ervoer. Aan superlatieven geen gebrek.

Icon. Hope this interview never ends. Willie is the saga of Texas. Timeless. 

Misschien kreeg ik inderdaad tranen in mijn ogen door de tijdloze woorden van Willie Nelson op een moment dat de samenleving toch vooral bezig is met korte termijn problematieken. Hit and run. Zeker in de voorbije verkiezingscampagne. Vooral terugkijken en elkaar de maat nemen op wat is gepasseerd en vooral niet vooruitkijken naar wat er moet gebeuren om onze samenleving met visie uit deze crisis te gidsen. Willie Nelson for president, las ik in de chat. Dat is wat overdreven natuurlijk. Toch zijn zijn levensinzichten buitengewoon waardevol, empathisch, verbindend en roerend.

Jammer, maar wel begrijpelijk, dat SxSW dit soort sessies niet op openbare platforms publiceert. Wellicht komt dat nog en dan stuur ik jullie graag het linkje.

Inmiddels een paar uur verder op deze woensdagavond van de verkiezingen. Uit de exitpolls blijkt dat een nieuwe coalitie gaat bestaan uit een motorblok van VVD/D66/CDA, zo schat ik in. Partijen die in hun programma’s in ieder geval waardering voor de maatschappelijke betekenis van sport hebben opgenomen. En dat biedt perspectief. We hebben de brief aan de formateur al klaar. Wat goed trouwens dat de opkomst hoger is uitgevallen dan vier jaar geleden. Ruim 82%. Daaruit blijkt grote betrokkenheid van alle Nederlanders in deze nog steeds ongekende periode.

En nu snel een nieuw kabinet, dat ons verder uit de crisis moet loodsen. 

Wat mij betreft zouden de onderhandelaars tijdens de formatie eens goed moeten kijken en luisteren naar de wijze levenslessen van Willie Nelson. Daar worden we vast niet slechter van.

Take care, stay safe!

Gerard