Dag 1 Heimwee

Door Suzanne Unck (@suzanneunck)

Een aantal keer hoorde ik het al vandaag: 'Ga niet vergelijken met de jaarlijkse SXSW conferentie in Austin.' Maar ja... dat deed ik toch. Ik checkte het weerbericht aldaar (25 graden en zon). Mijmerde terug naar de drie edities dat ik er rondliep (met dank aan Timehop) en in gedachten reed ik in mijn huurauto in de file naar Austin Convention Center. En dan 's avonds struinen door 6th Street met muziek uit alle ramen van venues. 

Maar goed: Corona en zo. Dus de online experience dit jaar. Ik had al een voorproefje gehad doordat ik vorige week ook de onderwijsvariant SXSWedu bijwoonde. En een deel van de hele ervaring is precies hetzelfde als anders: de onoverzichtelijke website, overload aan sessies, de leader voor elke sessie die nu nog leuk maar straks irritant is en de mindblowing inzichten, onbegrijpelijke sessies en van alles ertussenin.

Helaas is mijn werkagenda overvol, dus onbelemmerd bingen lukt niet. En vandaag bleef het dus bij zappen en kort volgen van verschillende sessies. Even proeven. Van een NASA-sessie met astronauten tot componisten die hun muziek lieten horen (heerlijk!). En van het Annual Tech Trends report tot een film waarin een ex-stel met elkaar in quarantaine moet. Een vreemde gewaarwording ernaar te kijken terwijl we er zelf nog middenin zitten. Toffe film trouwens: The end of us (terugkijken kan!).

Op dit moment zit ik in een Clubhouse sessie waarin aanwezigen onder leiding van SXSW programmeurs praten over wat ze vandaag hebben beleefd. En 'vandaag' is nog niet klaar, want vanwege het tijdsverschil beginnen alle sessies rond 16 uur Nederlandse tijd, tot ergens in de nacht. Overigens hoor ik nu net bij de SXSW Conference Daily Hangouts op Clubhouse dat de meeste sessies tot 18 april beschikbaar blijven. Dat biedt perspectieven!

Oh ja, het meest verwarrende vandaag was de Tech Cave Japan “Music * Session” Navigated by Megu Shinonome - Powered by DCAJ'' met dystopische VR-toepassingen, onderbroken door bevreemdende Japanse pop zoals The Tomboys met Tell me why (don't say I didn't warn you ;)).

Het is geen sprint, maar een marathon, dus ik haak af voor vandaag.