Amy Webb: You of Things en Mixed Media zorgen voor The New World Disorder

Door Iskander Smit

De kop is eraf. Ik heb nog een paar sessies op de lijst van vandaag die ik nog niet heb bekeken, en een sessie ‘live’ gezien. Ik weet nog niet wat ik van deze opzet vind en of het goed als SXSW voelt. Een ding wat wel een traditie is: de jaarlijkse trend-update van Amy Webb. Dat is altijd interessant. Ze gelooft erin om het open source te delen; alle rapporten staan online, inclusief de korte versie van 50 min die ze net in de live-stream heeft gepresenteerd.

Ik deel hier een hele korte weergave. 

Na een beschouwing op het bijzondere tijdsgewricht wat voor trendforecasters uiteraard extra disruptief was; opeens zijn dingen die lange tijd zouden duren in een jaar aan de hand, en andere voorspellingen zijn irrelevant. 
Maar je kunt er ook van leren en meenemen. 

Ze heeft de vele trendrapporten (themas) samengevat in 3 clusters. Daarin zit veel herkenbaars. Het is mooi te zien hoe de ontwikkelingen ook worden doorgezet. Te liet ook een slide zien van haar trendpresentatie uit 2018 op SXSW die ik me kan herinneren. Ik heb mn blog van toen nog even opgezocht: “the disappearing of the smartphone in an age of talking things and smart devices, the human body as interface and augmented and mixed realities”

Eigenlijk zit dat er nog steeds in dit jaar.
Het eerste cluster benoemd ze als de You of Things, als variatie op Internet of Things. 
Things becoming smart, Things talk to each other over networks. Het is herkenbaar, want sluit aan bij het onderzoek dat we in Delft doen met citiesofthings.nl 
Ze illustreert het onder andere met een mooie Nederlandse startup Somnox, de slaaprobot, het kussen dat met je meeademt, ontwikkelt bij YesDelft en gestaag aan het groeien. 

Het biedt interessante mogelijkheden, maar ze vindt dat je ook vooral moet kijken welke vragen naar boven komen. Raken we onze zelfbeschikking niet kwijt?

Het tweede cluster gaat over mixed realities. Ze beschrijft het aan de hand van assistive reality en diminished reality. Het levert een beeld op van technologie die onze realiteit versterkt en bijstaat, maar ook een filter legt tussen ons en de realiteit. Helemaal eens, het is wat ik altijd mooi geillustreerd zie met de manier waarop we tegenwoordig omgaan met koptelefoons. Via noise cancellation sluiten we ons af en met transparency mode denken we weer contact te maken met de omgeving, maar eigenlijk is dat gefilterd dus. Nu nog onschuldig, maar alle voorbeelden van synthetic media laten zien dat werkelijkheid en realiteit niet alleen mixen maar ook vermengen.

Het laatste cluster dat Amy behandelt is ‘The New World Disorder’. Wie zijn de instituties die de maatschappelijke regels maken? Niet meer de regeringen per se, eerder de big tech. 
En we zien nieuwe vormen van activisme; hacktivism. We moeten Cloud Neutrality bewaken.
Tot aan DNA toe, met als voorbeeld het rNA bij het vaccin, de manier waarop het is georganiseerd verandert sterk. 
“YoT en Mixed Reality shifted the power balance during Covid”

Amy sluit af met twee scenarios. Een zorgelijke, Catastrophic Year 2036, waarin history autocorrected is. 
En een optimistisch Transformation Year 2021, waarin we ons committeren aan het besef dat we veranderingen moeten gebruiken om de goede transformatie te maken.

Wil je er meer over weten, kijk vooral op de website van The Future Today Institute via http://futuretodayinstitute.com/trends/

Ik hoop de komende dagen nog wat sessies bij te wonen waar mee deze trends extra context kijken, dat is wat ik het meest interessant vindt van SXSW, het combineren van de weak en strong signals om in de geest van Amy Webb te blijven!



Comments

Fijne samenvatting Iskander! Voor wie meer wil weten over Somnox, die interviewden Erwin Blom en ik onlangs in Top Names: https://fastmovingtargets.nl/episodes/julian-ja...
Dank, had ik inderdaad langs zien komen! Ik heb ze ook een keer te gast gehad bij ThingsCon.
Fijn stuk, dank. Ik ben wat sceptischer maar daar gaat het niet om. Zou leuk zijn om eens te horen wat je doet bij de TU (waar ik lang geleden rond hing, mijn dochter nu trouwens). Groet!
Dank Michiel, ik ben ook altijd positief kritisch ;-) In Delft run ik een lab bij Industrieel Ontwerpen rond het thema Cities of Things. Zie https://cityofthings.nl Maar ik vertel er graag een keer meer over! Welke studie doet je dochter?

Add a comment